دسته‌بندی نشده

انواع فلنج پالایشگاه

انواع فلنج های پالایشگاهی

انواع فلنج پالایشگاهی

در این مطلب درباره انواع فلنج پالایشگاهی، کلاس فلنج های پالایشگاهی و کاربرد آن ها در پالایشگاه و همین طور مزایا و ویژگی های کاربرد فلنج در پالایشگاه ها به اختصار توضیحاتی ارائه دهیم.

 

انواع فلنج پالایشگاهی-فلنج های پالایشگاهی پتروارتان پارت

 

در گذشته، روش های محدودی برای اتصال تجهیزات، قطعات و لوله ها به یکدیگر در پالایشگاه ها و سایر صنایع وجود داشت، که این روش ها به دلیل معایب بسیار زیاد و عدم کارآیی مناسب، با قطعاتی به نام فلنج که بعدا طراحی و ساخته شد جایگزین شدند. فلنج ها به خاطر مزایای فراوانی که دارند، خیلی زود توانستندبه صنایع مختلف وارد شوند و در قسمت تجهیزات صنعتی و پایپینگ به طور گسترده مورد استفاده قرار بگیرند.

یکی از مهم ترین مصرف کنندگان و استفاده کنندگان فلنج ها برای خطوط لوله و پایپینگ، پالایشگاه ها هستند. کلاس و استاندارد های مختلفی برای فلنج های پالایشگاهی مناسب هستند. به همین خاطر لازم است که این فلنج ها از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار باشند و هم شرایط نصب و نگهداری آن ها، راحت باشد.

فلنج های پالایشگاهی شرکت پتروآرتان پارت

 

در اینجا به چند مورد از مزیت های انواع فلنج اشاره می کنیم:

  1. فلنج ها باعث تسهیل در عملیات تعمیر و نگهداری می شوند.
  2. نیاز به جوشکاری و برشکاری را حذف می کنند.
  3. نسبت به سایر اتصالات قیمت مناسب تری دارند.
  4. نصب و جداسازی آسان از دیگر مزیت فلنج ها می باشد.
  5. امکان اتصال لوله به سایر تجهیزات مانند کمپروسور، پمپ و ….
  6. امکان تغییر سایز و نوع لوله

 

فلنج های پالایشگاهی

فلنج های پالایشگاهی، به فلنج هایی گفته می شود که بصورت خاص برای استفاده در پالایشگاه ها طراحی و تولید می شوند. این فلنج ها باتوجه به ویژگی ها و استاندارد هایی که دارند، در قسمت خاصی مورد استفاده قرار می گیرند و از تنوع بالایی برخوردار هستند.

فلنج های پالایشگاهی، با توجه به شکل ظاهری، کلاس فلنج، متریال و آلیاژ های بکار رفته در طراحی و ساخت، میزان تحمل فشار و دما، تقسیم بندی می شوند. در ادامه چند مورد از مهم ترین فلنج هایی که در پالایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد را معرفی می کنیم.

مساله مهم و مشخص این موضوع است که، تعداد و تنوع فلنج هایی که مورد استفاده قرار می گیرند بسیار زیاد است، ما در اینجا سعی داریم فلنج هایی که بیشترین کاربرد در پالایشگاه ها را دارند معرفی و بررسی کنیم.

 

فلنج های پرکاربرد در پالایشگاه

 

  1.  فلنج اسپکتیکال یا فلنج عینکی 

کور کننده فلنج عینکی یا فلنج اسپکتیکال (Spectacle Blind) یکی از فلنج های مورد استفاده در صنعت می باشد که برای مسدود کردن بخشی از لوله یا تجهیزات، مورد استفاده قرار می گیرد. فلنج کور عینکی (Spectacle Blind Flange) یکی از انواع فلنج های کاربردی مورد استفاده در صنایع لوله کشی و تاسیسات است. فلنج عینکی دارای ویژگی های منحصر به فرد خود بوده و در نتیجه کاربردهای خاصی نیز دارد.

 

  1. فلنج گلودار یا گردن دار پالایشگاهی

به فلنج های گلودار، فلنج گردن جوشی نیز گفته می شود، که به اختصار (WN) نامیده می شود. فلنج های گردن دار، از رایج ترین و پرکاربرترین انواع فلنج ها در پالایشگاه ها هستند. سیالات در پالایشگاه ها، در حجم بالا و فشار بالایی در حال انتقال هستند به همین دلیل تجهیزاتی که برای انتقال این سیالات مورد استفاده قرار می گیرد نیز باید از کیفیت و مقاومت بالایی برخوردار باشند. فلنج های گلودار، در برابر فشار سیالات مقاومت خوبی دارند.

فلنج های گردن دار، به دلیل طراحی خاص و گردن بلندی که دارند، فشار و تنش را از قسمت مرکزی دور می کند و همین امر باعث می شود، این اتصالات از مقاومت خوبی برخوردار باشند و قادر به کار در شرایطی مانند نزدیک به خلاء و فشار بالا باشند.

فلنج های گردن دار در ابعاد، اندازه و کلاس های مختلفی طراحی و تولید می شوند. شرکت پتروآرتان پارت یکی از بزرگترین تولید کنندگان و تامین کنندگان انواع فلنج گلودار در ایران است.

 

فلنج گلودار یا گردن دار پالایشگاهی-WELDING NECK FLANGE

 

  1. فلنج کور پالایشگاهی

فلنج های کور پالایشگاهی، نوع دیگری از فلنج های پرکاربرد و رایج در تجهیزات پالایشگاهی هستند که از مقاومت بالایی برخوردار هستند. یکی از دلایل اصلی که این نوع از فلنج در پالایشگاه ها مرود استفاده قرار می گیرد این است که ، در برخی شرایط خاص لازم است از عبور سیالات در خطوط لوله جلوگیری شود. در این شرایط از فلنج های کور، برای انسداد در خطوط لوله و انسداد انتهای خطوط لوله مورد استفاده قرار می گیرند.

فلنج های کور بدون سوراخ در مرکز آن ها تولید می شوند و از آن ها برای ایزوله کردن یک سیستم لوله کشی در پالایشگاه ها استفاده می شود. اگر وظیفه فلنج های کور، پایان داد =ن به یکسیتم لوله کشی باشد، می توانند یک منهول عالی بسازند.

فلنج کور پالایشگاهی-BLIND FLANGE

  1. فلنج اسلیپون پالایشگاهی

فلنج های اسلیپون، یکی دیگر از فلنج هایی هستند که در پالایشگاه مورد استفاده قرار می گیرد. این فلنج ها نسبتا از مقاومت خوبی برخوردار هستند، اما ممکن است نتوانند به اندازه سایر فلنج های مورد استفاده در پالایشگاه ها، مقاومت بالایی داشته باشند.

فلنج های اسلیپون به دلیل جوشی بودن و نقاط جوشی که دارد، ممکن است از همان ناحیه دچار خوردگی و خرابی شوند.به همین دلیل بهتر است در صورت استفاده از این فلنج ها، آن ها را در کلاس های فشار بالا خریداری کرد.

 

فلنج اسلیپون پالایشگاهی-SLIP ON FLANGE

 

  1. فلنج نر و ماده پالایشگاهی

فلنج های نر وماده تقریبا در تمامی صنایع مورد استفاده قرار می گیرند، اما به دلیل مقاومت در پالایشگاه ها بسیار پرکاربرد هستند. غالبا فلنج به وسیله پیچ و مهره، در کنار هم قرار می گیرند و سفت و محکم می شوند، اما فلنج های نرو ماده بصورت جفتی در یکدیگر فرو می روند و آب بندی و مقاومت بهتر و بیشتری را در خطوط لوله ایجاد می کنند.

فلنج نر و ماده پالایشگاهی-male and female flange

 

  1. فلنج دنده ای پالایشگاهی

فلنج های دنده ای، به دلیل قیمت مناسب و همینطور نصب آسان و بی خطری که دارند، در پالایشگاه ها وسایر صنایع کاربرد زیادی دارند. در زمان استفاده و نصب فلنج های دنده ای، احتیاجی به جوشکاری وجود ندارد، و برای آب بندی  آن از گسکت یا واشر استفاده می شود تا از نشتی احتمالی جلوگیری شود. به همین خاطر این فلنج ها در محیط هایی که احتمال احتراق و یا انفجار وجود دارد، مورد استفاده قرار می گیرند.

فلنج دنده ای پالایشگاهی-Threaded flange-

 

جنس انواع فلنج پالایشگاهی

فلنج های پالایشگاهی موجود در بازار، از متریال و آلیاژ های مختلفی ساخته شده اند. اما به طور کلی برای ساخت فلنج های پالایشگاهی، از فولاد استفاده می شود. به این دلیل بیشتر از فولاد باری ساخت فلنج های پالایشگاهی استفاده می شود که ، نسبت به سایر متریال ها از مقاومت بالاتر و بیشتری برخوردار است. در ساخت فلنج های پالایشگاهی از دو نوع فولاد استفاده می شود:

  1. کربن استیل
  2. استنلس استیل

 

جنس انواع فلنج پالایشگاهی پترو آرتان پارت

 

کلاس فلنج های پالایشگاهی

همانطور که قبل تر اشاره کردیم، کلاس کاری فلنج حداکثر میزان تحمل و مقاومت انواع فلنج را مشخص می کند. به همین دلیل یکی از مهم ترین نکاتی که هنگام خرید فلنج های پالایشگاهی به آن توجه کرد، کلاس فلنج است. اگر در انتخاب کلاس فلنج دقت لازم نشود و فشار سیالات خطوط لوله بیشتر از کلاس فلنج باشد، احتمال نشتی و ترکیدگی وجود دارد. بنابراین چون فلنج ها در مسیر انتقال سیالات پرفشار مورد استفاده قرار می گیرند، باید در کلاس های بالا خریداری شوند.

انواع کلاس فلنج های پالایشگاهی پتر ارتان پارت

 

 

در زیر برخی از کلاس های فلنج از نظر استاندارد ASME معرفی می شود:

  1. فلنج کلاس 150
  2. فلنج کلاس 300
  3. فلنج کلاس 400
  4. فلنج کلاس 600
  5. فلنج کلاس 600
  6. فلنج ملاس 900
  7. فلنج کلاس 1500
  8. فلنج کلاس 2500

 

قیمت فلنج های پالایشگاهی

قیمت فلنج های پالایشگاهی، بستگی به جنس، متریال، ابعاد، نوع و کلاس آن ها تعیین می شود. شما می توانید برای استعلام قیمت و اطلاع از موجودی انواع فلنج ها با کارشناسان شرکت پترو آرتان پارت تماس بگیرید.

 

تولید کنندگان فلنج های پالایشگاهی

شرکت پتروآرتان پارت، یکی از بزرگترین تولید کنندگان و تامین کنندگان انواع فلنج پالایشگاهی و همینطور دارای بزرگترین انبار فلنج در ایران می باشد. لازم به ذکر است که، فلنج های تولیدی شرکت پترو آرتان پارت در لیست بلند ورزات نفت(MOP) و وندورلیست صنایع ملی پتروشیمی(NPC) مورد تایید واقع شده است.

شرکت پترو ارتان پارت بزرگترین تولید کننده انواع فلنج پالایشگاهی در ایران

 

خرید فلنج پالایشگاهی

شرکت پترو آرتان پارت یکی از بزرگترین تولید کنندگان و تامین کنندگان فلنج و انواع تجهیزات پایپینگ و همینطور دارای بزرگترین انبار فلنج در ایران می باشد. پترو‌آرتان آمادگی خود را در زمینه تولید، تامین، مشاوره و فروش انواع فلنج پالایشگاهی، به تمامی مشتریان اعلام می کند. جهت خرید فلنج پالایشگاهی، استعلام قیمت، دریافت مشاوره و آگاهی از لیست و تنوع محصولات شرکت پتروآرتان پارت، با شماره های شرکت تماس حاصل فرمایید.

 

فروش فلنج های پالایشگاهی

یکی از مهم ترین و اصلی ترین دلایلی که باعث می شود مجموعه های زیادی ترجیح دهند، جهت خرید انواع فلنج پالایشگاهی شرکت پتروآرتان پارت را انتخاب کنند، کیفیت بالا و قیمت مناسب ویژگی انواع فلنج و محصولات شرکت پتروآرتان پارت است. شرکت پترو آرتان پارت یکی از بزرگترین و اصلی ترین شرکت های فروش فروش فلنج پالایشگاهی در ایران است.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا امتیاز دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =